Thursday, January 15, 2009

Kemahuan atau Paksaan,Pilih?


oke babe.ape beza antara kemahuan dan paksaan?

oke.meh aku explain cikit.kemahuan adalah kehendak kite sendiri,
iaitu dengan rela hati kite melakukan sesuatu.contohnye.aku melakukan
sesuatu dengan kemahuan aku sendiri,ini mungkin kerana minat aku sendiri
so benda tu akan menjadi mudah dan senang diselesaikan.TAPI,kalu paksaan.
ini berat cikit,sesuatu benda yang aku tak suka.tapi kena jug buat.so ini
dinamakan paksaan.mestilah jadi tak bestkan.tak syok la kena paksa buat
sesuatu yang kite tak minatkan.ouch!!mmg tekanan.

mcm mne pulak kalu kemahuan dan paksaan bersatu?maksudnye merekaberkawan.
hahhaa.pelikkan.oke,contohnye mcm nie.kemahuan aku nak dapat keje office,tapi makbpk paksa keje je kat mane2,asalkan berkerja..kalu tak keje takde duit sara diri. aku mahukan sesuatu yg aku takdapat.dan kena paksa benda yang aku tak suka.ha!itu la yang dinamakan mereka BERSATU.

mmg byk kemahuan yang kite nak dalam hidup nie.tapi tak semua kemahuan kite dapat kite kecapi.dan tak semua paksaan itu kena kite hadapi.boleh jugak dicampak jauh.asalkan kite tahu risiko nye.yang paling penting.sentiasa berfikiran terbuka.buka seluas-luasnye minda.agar ia bebas membuat keputusan.rasanye sampai disini je kot buat mase nih.nnti cite2 lagi oke.

3 comments:

bunga said...

ikut kata hati mati..
ikut rasa binasa..
so? nak ikut ape? haha.
kamu pilih.

gadis LIBRA said...

ikot ko laa
haha
:D

didi solero said...

drpd kemahuan aku lbh suka paksaan.
sbb aku suka memaksa.
whahaha.
tak hipokrit kan.
ape la aku ngarut neh