Wednesday, May 18, 2011

Tips


Setiap hari ada je kes kes berunsur pergaduhan dalam facebook,anda perasan? Saya perasan, dan pernah kena batang hidung sendiri juga. Hahaha, yang paling best bila tengok orang mengamuk dan ada sebilang teman rapat menasihati si 'pengamuk' tersebut. Bila kita hayati balik, betapa bahagia nya ada kawan kawan yg sentiasa akan support bila kita jadi mangsa tindasan. Kan? Kepada kwn yg teraniaya, saya mahu berkongsi tips bagaimana mahu handle situasi sebegini :) Jangan salah faham, kalau rasa berguna bole diguna dimasa akan datang. Jommmm !



1) Kalau ada starting dari pihak B, bertenanglah. Cuba set dalam minda, status itu bukan utk kamu. Mungkin utk si C, atau si D ?

2) Kalau kamu rasa ayat ayat pihak B pedas, bersabarlah. Anggap pihak B sebenarnya cuba untuk menunjukkan emosi beliau. Org yg memerlukan perhatian lebih mmg begitu kan?

3) Kalau ada ayat yg tersentuh hati kamu, terasa kecik hati sangat. Tekad lah ,bahawa ini kali terakhir utk kamu membacanya && Ingat jangan sesekali "scoll" ke bawah berkali kali.

4) Kalau kamu rasa ingin membalas kembali, haruslah berfikiran positive. Menegur, menulis dan keluarkan la ayat ayat seperti tiada apa yg berlaku. Bercakaplah seolah2 kamu sedang menasihati beliau sebagai seorang kawan,bukan MENYALAK kembali seperti mereka.

5) Kalau ada yg cuba masuk campur diantara percakapan/perbincangan (status) kamu, cuba abaikan yg mane tidak penting kerna semua itu hanya akan membesar besarkan isu sahaja.


Dan sangat penting utk kita sentiasa yakin dengan apa keputusan yg kita buat. Hingga diakhir sekali, remove / block lahh seandainya emosi kamu tidak mampu dikawal kerna kewujudan pihak B tidak mendatangkan apa apa dalam hidup kamu.

Byebye,Bitch.




Saya pecaya setiap yg berlaku itu ada hikmah disebalikNya. Saya ta kisah, kalau itu yg terbaik buat dia & kalau itu yg ditakdirkan buat saya. Supaya saya lebih menghargai org yg benar benar mahukan saya. Terimakasih



P/s : Cari kesalahan org lain utk menutup kesalahan sendiri,please lah -_-


2 comments:

L. said...

kau tau kan sbb apa yin? fitnah semua nie. aku benci mereka sampai mati. aku tak tau pape yin...

nurlinajohan said...

hm..aku kasi tips utk org org yg selalu jadi mangsa keadaan,nak ckp org lain.org lain yg terasa.sabar je la nok! manusia mmg begituuuuu